11-15-2010, 06:07 AM
Почистване на EGR клапан.doc (Size: 940.5 KB / Downloads: 705) Здравейте колеги.Правя отделна тема свързана с този клапан, тъй като проблемите свързани с него са доста.
Материала който ще предоставя е свързан главно с модела на Volvo S60 D5.
Тъй като и аз имам проблем с този клапан, се порових доста в чуждите форуми и намерих материал за почистване на въпросния клапан.Събрал съм снимките в един файл , така че да е лесно на всеки да си го свали и разгледа.
...проучих доста добре проблема с този клапан , от където пък идва другия проблем на повечето коли - изпушването на черен дим при рязко подаване на газ.Това е резултат от закъснялото затваряне на ЕГР клапана.По принцип при рязко подаване на газ този клапан веднага трябва да затвори и така не се вкарват част от изгорелите газове обратно в цилиндрите, а системата вкарва само чист въздух.Колата НЕ изпушва.Когато обаче клапана е замърсен, се забавя неговото затваряне ....а вероятно той дори не се затваря до край.Сместа вместо да стане обогатена с кислород , тя частично се насища с изгорели газове, кислорода обеднява , сместа е не хомогенна и резултата е не изгоряла нафта....от където идва и черния дим от ауспуха.Колегите от Швеция препоръчват почистване на клапана през 20000-30000км или замяната му ( цена около 500$ ).Има и друг начин, който също е експериментиран там от колеги "експериментатори".Те елиминират ЕГР клапана, като преди самия клапан поставят пластина от неръждаема ламарина с дебелина максимум 1мм.Те гарантират че единственото последствие от това е САМО по голямото замърсяване на природата с твърди частици,но казват че въпреки това емисиите си остават в граници.Динамиката на колата обаче била чувствително подобрена и БЕЗ черен дим.При моделите на Волво s60 D5 след 2004г обаче след такава интервенция излизала грешка на комп.за неправилна работа на клапана.Решението за тези модели, също според колегите "експериментатори" е на въпросната пластина да се направят 3 отвора от по 3-4мм.Така много малка част от изгорелите газове ще влизат, клапана ще си работи и компа няма да дава грешки.Като при това черния дим изчезвал.
Разглобяването на клапана се извършва заедно с охлаждащия панел.Първо се демонтират маркучите които охлаждат изгорелите газове преминаващи през клапана , като за да не се губи охл.течност веднага след като се извадят от местата им те се запушват с подходяща тапа.Клапана е на сравнително трудно достъпно място , за това според колегите от запада е добре да се демонтира първо целият възд. филтър със съединенията към него ( показано е на една от снимките ).След като се демонтира клапана, се демонтира моторчето което управлява самия клапан.Всички демонтирани части се почистват старателно.
Необходимо е да се огледа добре самия клапан на устройството, заедно с прилежащите към него пружина втулка и т.н.Възможно е примерно пружината да е счупена или втулката да е износена.Под втулка имам в предвид самият канал в който се движи оста на клапана.И най важното....да се прегледа внимателно седлото където затваря клапана.Възможни са износвания и хлабини, които да направят невъзможно уплътняването на клапана при затворено положение.Смятам че в този случай повредата е сериозна и не подлежи на ремонт.
....само да отбележа още веднъж , че описаното по горе е мнение на колеги от форуми в Англия, Франция и Швеция, които доста са се постарали да изучат този клапан и да направят нужното да елиминират неговото влияние върху работата на колата.По принцип съм съгласен с тях и в скоро време смятам и аз да опитам да си реша проблема с черния дим отзад .Ще продължа да търся материали по въпроса за да се развива темата.Предварително благодаря и на колегите които ще се включат и ще помогнат за развитието на темата.Поздрави на всички