The following warnings occurred:
Warning [2] Undefined array key 0 - Line: 1640 - File: showthread.php PHP 8.2.4 (FreeBSD)
File Line Function
/inc/class_error.php 153 errorHandler->error
/showthread.php 1640 errorHandler->error_callback
/showthread.php 915 buildtree
Warning [2] Undefined property: MyLanguage::$thread_modes - Line: 58 - File: showthread.php(1621) : eval()'d code PHP 8.2.4 (FreeBSD)
File Line Function
/inc/class_error.php 153 errorHandler->error
/showthread.php(1621) : eval()'d code 58 errorHandler->error_callback
/showthread.php 1621 eval



 
Not a member yet? Why not Sign up today
Create an account  

Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Диагностика на Алтернатора

#1
В някои от последните теми прочетох за проблеми, които е доста вероятно да се дължат на неизправности в зарядната система на автомобила (‘намигащи фарове’, гаснене и др.). Добре е, че много колеги откликват на момента със съвети и препоръки, които в повечето случаи са много правилни и ценни. За съжаление, попаднах и на някои ‘експертни’ мнения, които направо ме ме ужасиха. За това реших да опиша как много бързо (за не повече от 5мин.) и безопасно можем да направим доста пълна диагностика на зарядната система на автомобила.
Преди това обаче, искам да подчертая дебело следното:
НИКОГА не откачайте която и да било клема на акукулатора при работещ двигател. Съответно, уверете се че ‘майсторът’, на който поверявате автомобила си няма да сътвори тази дивотия.
При работещ двигател акумулаторът се явява товар за системата. При откачането му, алтернаторът генерира напрежителен пик от порядъка на 80 до 120 волта. Такова напрежение спокойно кон тръшва, та камо ли чувствителната електроника на автомобила, проектирана да работи при напрежения не по-високи от 15 волта (вижте и тази тема: http://www.volvoclub-bg.com/forum/viewtopic.php?t=1298).

За самият тест ще Ви е нужен мулти-метър(мултицет) и един помощник, който да ‘пали’ колата и да щрака копчетата, докато Вие правите измерванията.
1. Настройте уреда за измервате на напрежение, обхват поне 20V DC(постоянен ток).
2. Допрете положителна сонда до (+) клемата на акумулатора и отрицателната сонда до (-) клемата. Осигурете добър контакт директо върху самите клеми (не на скобите или кабелите).
3. Наблюдавайте показанието на уреда докато помощникът Ви стартира двигателя.
4. Напрежението не трябва да пада под 10V(9.6 V при отрицателни температури). Ако напрежението е по-ниско:
- Акумулаторът трябва да се зареди. Проверете нивото на течността.
- Възможно е да имате неизправност в стартера.
5. Повторете измерването като този път свържете уреда към скобите на клемите. Ако отчетеното показанието се различава от предишното с повече от 0,1V имате не добър контакт. Почистете скобите и клемите на акумулатора.
6. Направете ново измерване, като този път свържете (+) сондата на мулти-метъра към (+) терминала на стартера и (-) сондата към корпуса на стартера.
Ако отчетете показание, което се различава с повече от 0.5V от предишното, вероятно имате проблем с кабелите(не добър контакт, прокъсване).
7. Отново свържете уреда директно на клемите на акумулатора, както в т.2.
При двигател работещ на празни обороти включете дългите светлини или друг голям консуматор(климатик, нагреватели на стъкла). Измереното напрежение трябва да е в диапазона 13.8V до 14.2V(понякога и малко по-високо, до 14.5V).
8. Увеличете оборотите на двигателя до около1500 – 2000. Отчетеното напрежение трябва да е в диапазона 14.2V до 14.6V. Ако напрежението е по-ниско от 14.2V е възможно да е дефектирала изправителната група диоди в алтернатора.
9. Поддържайки същите обороти (1500-2000), изключете всички консуматори. Следете показанието на уреда в продължение на 1- 2мин. Напрежението не трябва да надвишава 14.8V. По-високи стойности са показател за неизправност в регулатора на напрежение.
10. Превключете уреда на обхват за измерване на променливо напрежение (VAC). Включете отново някой голям консуматор на ток. Ако показанието на уреда превишава 0.5V(АС), това отново е показател за неизправност в регулатора на напрежение.
11. И един последен, елементарен и не много показателен тест. Доближете тънка метална отвертка до корпуса на алтернатора (в центъра, там където е оста на ротора). Ако той въобще работи като генератор на ток би трябвало да усетите слабо магнитно привличане.

Ако след теста установите някаква неизправност и имате желание да се захванете с ремонта на алтернатора, пишете и ще пратя по-пълна информация как да тесвате отделните части - ротор, статор, четки, регулатор и т.н.

PS. Препоръчвам Ви този сайт:
http://www.bcae1.com/charging.htm
Много популярно са обяснени и онагледени(анимация) основните принципи и процеси в зарядната система на автомобила.
Reply



Messages In This Thread

Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)