The following warnings occurred:
Warning [2] Undefined property: MyLanguage::$thread_modes - Line: 58 - File: showthread.php(1621) : eval()'d code PHP 8.2.4 (FreeBSD)
File Line Function
/inc/class_error.php 153 errorHandler->error
/showthread.php(1621) : eval()'d code 58 errorHandler->error_callback
/showthread.php 1621 eval



 
Not a member yet? Why not Sign up today
Create an account  

Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Проблем с вентилатора на климатика - Волво 850

#11
Свалих и вентилатора... това се оказа не чак толкова лесно. Измъчиха ме куплунзите - само 1 е негов, останалите 6 единствено използват корпуса му за механично закрепване, но е една играчка с щипките... (от тези 6 всъщност 3 са закрепени към корпуса му - 2 се дърпат в посока напред, а долният в посока надясно - и в тези три влиза още по един "конвенционален" куплунг. Всичките трябва да се свалят! Много ми помогна огледалце, за да разбера кое къде и как е защипано.). Наложи се да сваля капака на жабката от пантите и кората под жабката - иначе демонтажът не е възможен. Помогна ми доста следното напътствие - <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.atthetipwebs.com/technologyinstructions/blower_motor_removal.htm">http://www.atthetipwebs.com/technologyi ... emoval.htm</a><!-- m --> макар че има леки разлики в картинките.

Вентилаторът май наистина иска смазване на оста си - на ръка се върти много трудно, което не ми изглежда нормално (от доста време имах шум и скърцане, но мислех, че има запречено листо или нещо такова)... това обяснява и пробива в мощния транзистор - твърде голям ток е протичал през него дори и на по-ниски обороти. Трябва ли някаква специална смазка/грес? Имам WD-40 и смятамда го използвам, но ако имате препоръки - ще се съобразя с тях.

Поздрави,

Smile
1996 Волво 850 комби, В5202, 126 к.с.
Чувствам, че тази кола започва да става новата ми Голяма Любов!
Reply

#12
Vo-850 Wrote:Свалих и вентилатора... това се оказа не чак толкова лесно. Измъчиха ме куплунзите - само 1 е негов, останалите 6 единствено използват корпуса му за механично закрепване, но е една играчка с щипките... (от тези 6 всъщност 3 са закрепени към корпуса му - 2 се дърпат в посока напред, а долният в посока надясно - и в тези три влиза още по един "конвенционален" куплунг. Всичките трябва да се свалят! Много ми помогна огледалце, за да разбера кое къде и как е защипано.). Наложи се да сваля капака на жабката от пантите и кората под жабката - иначе демонтажът не е възможен. Помогна ми доста следното напътствие - <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.atthetipwebs.com/technologyinstructions/blower_motor_removal.htm">http://www.atthetipwebs.com/technologyi ... emoval.htm</a><!-- m --> макар че има леки разлики в картинките.

Вентилаторът май наистина иска смазване на оста си - на ръка се върти много трудно, което не ми изглежда нормално (от доста време имах шум и скърцане, но мислех, че има запречено листо или нещо такова)... това обяснява и пробива в мощния транзистор - твърде голям ток е протичал през него дори и на по-ниски обороти. Трябва ли някаква специална смазка/грес? Имам WD-40 и смятамда го използвам, но ако имате препоръки - ще се съобразя с тях.

Поздрави,

Smile
Да, може би от по-голямото съпротивление е пробил реостатът ...
Аз моето моторче го разглобявах (не те съветвам, голяма играчка е), почистих хубаво осите и втулките, после хубаво намазах с графитна грес (това можеш да използваш) и започна да работи мазно Wink
Пробвай с WD40 да го раздвижиш, после малко отработено дизелово масло (не се отмива от нищо Smile ) и накрая с графитна грес.
BG VOLVO Member #00409
Reply

#13
Подобни ядове имах и аз преди година и нещо с моята кола.
Въпросният транзистор има доста алтернативи. Стойностите на отделните му параметри не са критични, а повечето съвременни транзистори от същия тип и в такъв корпус, го превъзхождат. Под ръка имах няколко варианта за замяна, не помня какъв точно сложих, но мога да проверя.
Причина за дефектирането е системното претоварване в резултат на повишена консумация на вентилатора. Повишената консумация в моя случай се дължеше на частично клеясване на оста и лагеруващите втулки, което затрудняваше нормалното въртене. Пърият път просто почистих тези места със спрей, но ефекта беше за няколко месеца, след което вентилатора започна самопроизволно да се изключва и можеше да се пусне само след като колата се угаси и се запали отново. При това положение компютърът регистрираше грешка, свързана с повишена консумация от вентилатора. Транзистора, който бях монтирал в регулатора, е с по-сериозни параметри от 2SK1432 и не е имало проблеми с него. При следващото сваляне на вентилатора реших да избия турбината за по-добър достъп до горната втулка. Почистих първоначално с контактен спрей MOTIP, който много добре се справя и с клеясването, след което гресирах. След почистването консумацията на вентилатора беше малко над 8А, а преди това - почти 12А.
Препоръчително е да има филтър на купето за да се намали до минимум количеството пепеляк, който се набива във вентилатора, а и в питата на климатика, където вече ремонта е доста сериозен.
Reply

#14
ivopifa Wrote:Въпросният транзистор има доста алтернативи. Стойностите на отделните му параметри не са критични, а повечето съвременни транзистори от същия тип и в такъв корпус, го превъзхождат...

Тук съм се изразил неправилно, направо грешно. :oops:
При търсенето на заместител под внимание трябва да се вземат дрейновият ток в линеен и най-вече в импулсен режим, както и максимално разсейваната мощност. Тези параметри трябва да са сходни или по-добри. Не са критични останалите параметри.
Reply

#15
Благодаря за съветите! Естествено взел съм под внимание всички параметри на транзистора - заместителят, който посочих (IRF1010PBeF), е с по-високи параметри по всички показатели - особено импулсен ток и максимална мощност - <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.irf.com/product-info/datasheets/data/irf1010epbf.pdf">http://www.irf.com/product-info/datashe ... 10epbf.pdf</a><!-- m --> спрямо оригиналния 2SK1432 - <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.transistor.com.es/datasheet/V2IENQUzCTlVelFkAyIHOwJmUjAIblFjVA9RZFc8ADADZ1BpVGUMIwBwWjkBNQ==">http://www.transistor.com.es/datasheet/ ... BwWjkBNQ==</a><!-- m --> Транзисторът е поръчан - чакам го в края на седмицата - към 4.90 лв. с ДДС и доставка от UK.

Вентилаторът не успях да разглобя напълно - не можах да избия перката от оста (нямам подходящи условия и инструменти) - поиграх си и смазах лагерите доколкото е възможно с WD-40 и той се раздвижи, а беше много блокиран. Да - текъл е много голям ток. Нека да изкара с това смазване до лятото и тогава - цялата операция наново с пълно разглобяване.

След малко ще го монтирам... и остава да дойде транзистора Wink
1996 Волво 850 комби, В5202, 126 к.с.
Чувствам, че тази кола започва да става новата ми Голяма Любов!
Reply

#16
За да избия перката използвах два стола. Big Grin
Сложих двата стола близо един до друг на разстояние малко по-голямо от ширината на електромотора така че той да мине между тях, а перката да легне на тях. С отвертка, малко по-тясна от оста, и чук, с няколко почуквания успях да избия перката.
При мен се случи оста на мотора да мръдне и спрямо ротора. Ако това стане, с леки почуквания отпред и отзад оста трябва да се намести, така че при задната втулка откъм четките оста да стърчи около 2-3 милиметра. При слагането на перката обратно на оста сложих малко грес (може и WD40) за да улесня набиването. Оста трябва да стърчи също около 2-3 милиметра над перката. Ако тези разстояния не се спазят, е твърде вероятно да се появи триене след като вентилатора се монтира във въздуховода.
Reply

#17
Здравейте, приятели,

Всичко приключи с успех и вентилаторът пак си пердаши! Big Grin

Наистина повредата беше в мощния транзистор - пиша пак типа на заместителя - IRF1010EPbF на International Rectifier (доставиха ми го от UK за 3 дена, след като го поръчах от Farnel чрез сайта на фирма Комет - Comet.bg, и струваше само 4.60 лв. крайна цена!). Заместителят има по-малък корпус и съответно по-къси изводи и се наложи да ги удължа. Да не се забравя преди слагането на новия транзистор внимателно да се избърше с памук и спирт старата термопроводяща паста ("силикон") на мястото на транзистора върху радиатора, и добре да се намаже с нова паста гърба на новия транзистор. Всичко се сглобява по обратен ред. Вентилаторът се връща на мястото си, слагат му се всички съединители (с обработени контакти чрез WD-40 или нещо подобно), вкарват се всички проводници в белия пластмасов водач и се стягат със свински опашки, връща се водача на мястото си, монтира се обратно в отвора му електронния реостат, слагат се двата куплунга към него и всичко е готово. Само да не забравите преди пробата да върнете и бушон №5 (30А), както забравих аз и бях готов да тегля една яка майна на цялата работа Big Grin

Ето и обещаните снимки:

1. Демонтирана жабка (Glove Box - кутия за ръкавици) - с тънка отвертка се освобождават двата дъговидни пластмасови стопера от капака на жабката. Жабката се изважда след отвиване на 6 бр. рапидни винтове (рапидки) - 2 отгоре и 4 отдолу.

[Image: GloveBoxRemoved-101-R_zps4aa27c4b.jpg]

2. Демонтирана жабка и свалени капак и кора под жабката (кората се сваля с отвиването на 3 рапидки).

[Image: GloveBoxRemoved-02-R_zps4f3e6e22.jpg]

3. Реостат (Power Module) 9134932 (Volvo номер на резервна част).

[Image: HeaterFan-PowerModule-101-R_zpsfdc78298.jpg]

4. Реостатът със свален капак.

[Image: HeaterFan-PowerModule-102-R_zps43a0f25a.jpg]

5. Разположение на изводите за отповяване на мощния транзистор.

[Image: HeaterFan-PowerModule-103-R_zps2b2b34d1.jpg]

6. Оригиналният мощен транзистор.

[Image: HeaterFan-PowerModule-104-R_zps312ff18c.jpg]

7. Отоплителният вентилатор (Heater Fan) след демонтирането му и свален преходен съединител на изводите му.

[Image: Heaterfan-101-R_zps55fca794.jpg]

8. Моторът на отоплителния вентилатор.

[Image: Heaterfan-102-R_zpsaba7a4bc.jpg]

Много се радвам, че проблемът се оказа лесно решим и се надявам темата да помогне и на други "влюбени" в марката VOLVO!
Ако някой има въпроси - да свирка.
Благодаря на всички, които ми оказаха помощ тук във форума. Наистина съм ви благодарен, приятели!!!

Smile Wink
1996 Волво 850 комби, В5202, 126 к.с.
Чувствам, че тази кола започва да става новата ми Голяма Любов!
Reply

#18
Малко продължение по темата...

След около месец вентилаторът пак блокира и транзисторът пак изгоря. Този път се наложи пълно разглобяване на електромотора и прецизно почистване и смазване на втулките (изключително трябва да се внимава при разглобяването и отделянето на горната част на мотора, носеща четките и горната втулка - леко връщане на закривените части от кожуха на статора до освобождаване на детайла и последващо много внимателно разплескване при сглобяването!). Смазване - с най-обикновено двигателно масло, като предварително с много фина шкурка се почистват вътрешните отвори на втулките докато моторът, хванат за оста и висящ надолу, не започне да се върти наистина леко. За щастие бях поръчал два транзистора, така че реших проблема доста бързо, още повече че вече ми бе ясно къде, какво и как да разглобявам.

... така че не си пестете разглобяването на мотора и смазването, за да не решавате проблема два пъти (те колегите хубаво ме бяха посъветвали... ама като не ги послушах... Big Grin ).
Wink
1996 Волво 850 комби, В5202, 126 к.с.
Чувствам, че тази кола започва да става новата ми Голяма Любов!
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)