Ми смятах го. Дори и на сегашните цени дизелът излиза по-евтин (същата кубатура двигател има по-малък разход). Разликата убедително е в полза на дизела, ако гледаме само и единствено този показател - цена.
А и зависи колко (ще) караш колата. При голям километраж определено дизелът бие като себестойност. Ако си неделен шофьор - няма значение, поддръжката на един автомобил (не говорим за ремонти само, ами данъци, каско и пр. "дреболии" и консумативи) е необосновано скъпа тъй или иначе в този случай. Да не забравяме и стойността на покупката на колата в калкулацията
.
За газ... да, можеш да докараш до 40% икономия (на газ харчи повече) изразено в левчета (не л/100 км).
Т.е. ако на бензин харчиш 11/100, на газ 14/100, то за 100 км имаш 11 л. бензин по 2,30 = 25,30 лв. 14 л газ по 1,08 = 15,12 лв. С дизела... за 8/100 имаш 8 по 2,52 = 20,16 лв. Т.е. икономията от дизела е 20%.
Това е при сегашните цени, при които бензинът и нафтата фърчат, а газта си е все толкова. Т.е. при тази тенденция ползата от газта ще се увеличава.
Обаче, поддръжката на един двигател с газова уредба се оскъпява значително (животът на частите намалява значително - нека ме убеди някой в противното, аз все пак не съм автомобилист, но не с довода "аз вече 30 000 км съм на газ и проблеми не съм имал". Говорим за диапазон за сравнение от 200 000 км, напр.). За дизела не мога да коментирам, принципно животът на един дизелов (като по-прост) двигател е до два пъти по-дълъг от на бензиновия, но не знам нищо за съпътстващата поддръжка.
Всъщност основната ми мисъл беше че колата като финансов разход е достатъчно голям такъв, още преди да заредиш резервоара/бутилката. Елементарната калкулация може да сочи победител, но в дългосрочен план и според употребата на колата отговорът не е еднозначен.